Interpelacje i zapytania Radnych Rady Gminy
ZADANIA I UPRAWNIENIA RADY
W myśl ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym, Rada Gminy Łubianka jest organem stanowiącym i kontrolnym w gminie a do jego właściwości należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy o ile ustawa nie stanowi inaczej.
Do wyłącznej właściwości rady gminy należą:
-
uchwalenie statutu gminy,
-
wybór i odwołanie zarządu, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności,
-
powoływanie i odwoływanie skarbnika gminy, który jest głównym księgowym budżetu, oraz sekretarza gminy - na wniosek przewodniczącego zarządu,
-
uchwalanie budżetu gminy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium zarządowi z tego tytułu,
-
uchwalenie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
-
uchwalanie programów gospodarczych,
-
ustalenie zakresu działania jednostek pomocniczych, zasad przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki,
-
podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach,
-
podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących:
-
określenia zasad nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej; do czasu określenia zasad zarząd może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą rady gminy,
-
emitowanie obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez zarząd,
-
zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,
-
ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych, zaciąganych przez zarząd w roku budżetowym,
-
zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustalaną corocznie przez radę gminy,
-
tworzenie i przystępowanie do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich,
-
określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez zarząd,
-
tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażenia ich w majątek,
-
ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez zarząd w roku budżetowym,
-
-
określanie wysokości sumy, do której zarząd gminy może samodzielnie zaciągać zobowiązania,
-
podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań z zakresu administracji rządowej,
-
podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielanie na ten cel odpowiedniego majątku,
-
podejmowanie uchwał w sprawach: herbu gminy, nazw ulic i placów publicznych oraz wznoszenia pomników,
-
nadawania honorowego obywatelstwa gminy,
-
stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji rady gminy.
Do określonych zadań rada może powoływać stałe i doraźne komisje, ustalając przedmiot działania oraz skład osobowy.
Rada gminy wybiera ze swego grona przewodniczącego i 1-3 wiceprzewodniczących. Odbywa się to w głosowaniu tajnym, bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady.
Podstawową formą pracy rady są sesje, zwoływane przez przewodniczącego w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
Rada gminy reprezentuje wyborców, wyraża ich opinie, stanowiska i interesy a także utrzymuje stałą więź z mieszkańcami oraz ich organizacjami. Przyjmuje zgłaszane postulaty i przedstawia je organom gminy do rozporządzenia.
metryczka
Wytworzył: Katarzyna Ziółkowska-Bytyń (1 stycznia 2003)
Opublikował: Krzysztofa Zielińska (4 sierpnia 2003, 12:29:13)
Ostatnia zmiana: Bartosz Lewandowski (21 lutego 2007, 11:29:03)
Zmieniono: korekta daty wytworzenia
rejestr zmian tej informacji »
Liczba odsłon: 8019